Permalänk

9900k på ett strix z370-h gaming

Hej,

Jag har ett problem som jag TROR har med fel bios-version att göra.

För att göra historien kort köpte jag moderkortet för ganska länge sen och hade liggande. Sen fick jag tag i en 9900k väldigt billigt och tänkte jag skulle svänga ihop en maskin till.

Tyvärr får jag ingen bild via hdmi när jag försöker starta den. Inga fel-led lyser, fläkt snurrar. Som sagt, jag tror jag har en för gammal version av bios då moderkortet byggdes för 8th gen och först senare fick stöd för 9th.

Eftersom jag har dåligt med 8th gen processorer så undrar jag om någon har en lösning på att uppdatera bios med usb utan skärm som man kan göra på nyare moderkort.

Permalänk
Medlem

Har du inget grafikkort du kan sätta i och se om det blir bild?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jo, provade det också. Inget alls tyvärr...

Permalänk
Medlem

Moderkortet i fråga har ej så kallad BIOS Flashback, dvs du måste ha en kompatibel CPU installerad för att kunna göra uppgraderingen av BIOS.

I detta fall behöver du sannolikt en 8th gen för att göra detta. Så antingen om du har turen att känna någon med en sådan eller så köper du den allra billigaste Celeron 8th CPU du kommer över på SweC, Tradera, Ebay etc.

Lycka till!

Permalänk

Ja, jag tror nog det är enda lösningen. Jag får se om jag hittar en eller kanske ett nytt moderkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ja, jag tror nog det är enda lösningen. Jag får se om jag hittar en eller kanske ett nytt moderkort istället.

Absolut. Ett annat alternativ kan vara att sälja av komponenterna var för sig och sedan köpa till exempel en ny 12400f och ett hyfsat billigt B660-kort. En 12400 är cirka 20% snabbare i single-core och presterar nära nog identiskt som en 9900K i multi-core trots färre kärnor / threads.

Permalänk

Ja, ett alternativ men jag behöver egentligen inte maskinen utan den var tänkt att utöka hemmalabbet med en ny server för inga pengar alls. Jag har nog hellre kärnorna än hastigheten. Sen hittade jag en 8th gen cpu rätt nära så jag får se om jag får ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ja, ett alternativ men jag behöver egentligen inte maskinen utan den var tänkt att utöka hemmalabbet med en ny server för inga pengar alls. Jag har nog hellre kärnorna än hastigheten. Sen hittade jag en 8th gen cpu rätt nära så jag får se om jag får ihop det.

Ok, lycka till! Rapportera gärna tillbaka om du lyckas framgent